Katarakt Nedir? Nasıl Teşhis Edilir?

• Katarakt; göz bebeğinin arkasında yer alan göz merceğinin (lensinin) saydamlığını kaybetmesidir.

• Biyomikroskopik muayene ile bir göz hastalıkları uzmanı tarafından tanı konulabilir.

• Katarakt; ancak çok ileri evrede dışarıdan fark edilebilecek bir beyazlık şeklinde kendini gösterir.

Kataraktın Belirtileri Nelerdir?

• Katarakt belirtileri arasında sıklıkla; bulanık görme, ışığın fazla ya da yetersiz olduğu durumlarda görmede zorluk, renklerde solukluk, kontrast kaybı, gözlerde yorgunluk, baş ağrısı, yakını gözlüksüz görmede iyileşme, gece görüşünde azalma ve çift görme sayılabilir.

Kataraktın Nedenleri Nelerdir?

• Kataraktın nedenleri arasında en önemli risk faktörü yaştır.

• Yaşa bağlı (senil) kataraktlar en sık gördüğümüz katarakt tipini oluşturmaktadır.

• Ancak yenidoğanlarda görülen konjenital katarakt da mutlaka erken dönemde tespit edilmeli ve gerektiğinde tedavi edilmelidir.

• Yenidoğan kataraktları; anne karnında geçirilen enfeksiyonlarla, genetik nedenlerle, krozomal anomalilerle beraber görülebilmektedir.

• Erken dönemde katarakt gelişimine sebep olabilecek diğer faktörler ise; özellikle kontrolsüz Diyabet varlığı, göze alınan travmalar, başka nedenlerle uzun süre kortizon içeren sistemik ilaçlar veya göz damlası kullanımıdır.

Kataraktın Tedavisi Nedir?

• Kataraktın tek tedavisi cerrahidir.

• Katarakt ameliyatında farklı yöntemler kullanılabilmekte olup dünyada ve ülkemizde en çok tercih edilen yöntem fakoemülsifikasyon yöntemidir.

• Bu yöntemin uygulanamadığı hastalarda, daha eski teknikler olan intrakapsüler katarakt ekstraksiyonu (İKKE) ve ekstrakapsüler katarakt ekstraksiyonu (EKKE) tercih edilebilmektedir.

Katarakt Ameliyatı Nasıl Yapılır?

• Katarakt ameliyatı; rutinde modern cerrahi yöntemi olan fakoemülsifikasyon tekniğiyle yapılmaktadır.

• Fakoemülsifikasyon tekniğinde, saydamlığını kaybeden mercek; korneaya yapılan 2-3 mm'lik bir kesiden ultrasonik titreşimlerle parçalanır ve emilir.

• Bu uygulama rutin bir vakada ortalama 15-20 dakika sürmektedir.

• Daha sonra ise göz içerisine yapay göz içi lensi (merceği) yerleştirilmektedir.

• Rutin bir vakada kesi yerleri dikişsiz olarak kapatılmaktadır.

Katarakt Ameliyatı Sırasında Ağrı Hisseder Miyim?

• Hastalara katarakt ameliyatı öncesinde anestezik damla damlatılarak hastanın ağrı hissedilmemesi sağlanır.

• Bazı hastalarda ameliyat öncesi ek olarak enjeksiyon uygulanarak lokal anestezi desteklenebilmektedir.

Katarakt Ameliyatı Sonrasında Nelere Dikkat Etmeliyim?

• Katarakt ameliyatı sonrasında; operasyon uygulanan göz bandajlanmakta ve ilk gün gözün kapalı kalması istenmektedir.

• Hastalar hekim tarafından reçete edilen ilaçları mutlaka dikkatle kullanmalıdır.

• Kornea kesileri dikişsiz kapatıldığı için hastalar gözü ovalamamalı ve yüzüstü yatmaktan kaçınılmalıdır.

• 5-7 gün su ile temastan kaçınılmalı, gerekli durumlarda göz kapatılarak yıkanılmalıdır.

• Doktorunuz tarafından önerilen kontrol muayeneleri aksatılmamalıdır.